Wiedza i pomoc
Moje konto
Jeżeli wśród poniższych informacji nie udało Ci się znaleźć rozwiązania Twojego problemu skorzystaj z pomocy naszych specjalistów >
MOJE KONTO
Już od 27.09.2022 możesz bezpłatnie przejść z programu SAM® na program SKP®. Jak tego dokonać? Odszukaj swoją sytuację i postępuj zgodnie z instrukcjami:
I. JESTEM KLIENTEM PROGRAMU SAM®, POSIADAM OPIEKĘ SERWISOWĄ NA ROK 2022 I CHCĘ PRZEJŚĆ NA PROGRAM SKP® W ROKU 2022:
Jeśli chcesz przejść na program SKP® jeszcze w tym roku, nie czekaj. Wystarczy, że posiadasz aktualną wersję programu SAM® 22.2.1.0
Przejścia na program dokonasz w jednym prostym kroku:
1. Po uruchomieniu programu SAM®, w oknie komunikatu: „Przejście z SAM® na program SKP® już aktywne”, kliknij: „TAK! Przenieś mnie do SKP®”:
Możesz już w pełni korzystać z programu SKP®. Nie obawiaj się, wszystkie Twoje dane zostaną zachowane i możesz kontynuować księgowanie swojej firmy na danych wcześniej wprowadzonych w SAM®.
Ikona programu SAM® automatycznie zmieni się na SKP®:
Ważne! Po przejściu na program SKP® nadany zostanie nowy numer licencji, inny aniżeli nadany dla programu SAM®. Zwróć na to uwagę podczas kontaktu z BOK.
W zakładce: Moje konto przygotowaliśmy bezpłatny Kurs Obsługi SKP®. Nowy program, choć jest bardzo zbliżony do SAM®, posiada jednak znacznie więcej przydatnych funkcji. Kurs dostarczy Ci jeszcze więcej sposobów na łatwiejsze księgowanie! Dowiedz się więcej o kursie>
Jeśli chcesz złożyć zamówienie na: moduły albo dodatki, usługę online SKP® Firma w Chmurze lub skorzystać z promocji Poleć Znajomemu SKP®– tak jak dotychczas dokonasz tego w zakładce: Moje Konto > Zamówienie.
Dowiedź się więdzej, jakie obustronne korzyści przewidzialiśmy dla Klientów bioracych udział w promocji: Poleć znajomemu SKP® >
II. JESTEM KLIENTEM PROGRAMU SAM®, NIE POSIADAM OS 2022 I CHCĘ PRZEJŚĆ NA PROGRAM SKP® W ROKU 2022:
1. Przejdź w zakładkę: Moje konto > Opieka Serwisowa 2022. Zamów Opiekę Serwisową 2022 wraz z bezpłatnym przejściem na program SKP®
2. Po zaksięgowaniu płatności i ponownym uruchomieniu programu SAM®, pojawi się komunikat o możliwości dokonania aktualizacji programu na rok 2022. Zaakceptuj poniższy komunikat:
3. Następnie po uruchomieniu programu SAM® zaktualizowanym do roku 2022, pojawi się komunikat zapraszający do przejścia na program SKP®.
W oknie komunikatu: „Przejście z SAM® na program SKP® już aktywne”, kliknij: „TAK! Przenieś mnie do SKP®”:
Ikona programu SAM® automatycznie zmieni się na SKP®:
Ważne! Po przejściu na program SKP® nadany zostanie nowy numer licencji, inny aniżeli nadany dla programu SAM®. Zwróć na to uwagę podczas kontaktu z BOK.
4. Możesz zacząć pracę w na nowym programie księgowym SKP® Firma, który w razie potrzeby możesz rozbudować o kolejne moduły.
W zakładce: Moje konto przygotowaliśmy bezpłatny Kurs Obsługi SKP®. Nowy program, choć jest bardzo zbliżony do SAM®, posiada jednak znacznie więcej przydatnych funkcji. Kurs dostarczy Ci jeszcze więcej sposobów na łatwiejsze księgowanie! Dowiedz się więcej o kursie>
Jeśli chcesz złożyć zamówienie na: moduły albo dodatki, usługę online SKP® Firma w Chmurze lub skorzystać z promocji Poleć Znajomemu SKP® – tak jak dotychczas dokonasz tego w zakładce: Moje Konto > Zamówienie.
Dowiedź się więdzej, jakie obustronne korzyści przewidzialiśmy dla Klientów bioracych udział w promocji: Poleć znajomemu SKP® >
Zachęcamy również do zapoznania się z informacjami zawartymi w poradzie: Co zyskasz przechodząc z SAM® na SKP® >
III. JESTEM KLIENTEM PROGRAMU SAM®, POSIADAM OPIEKĘ SERWISOWĄ NA ROK 2022, ALE CHCĘ PRZEJŚĆ NA PROGRAM SKP® DOPIERO W ROKU 2023:
Jeśli chcesz dokończyć księgowość roku 2022 jeszcze w dotychczasowym programie i zdecydujesz się na przejście z programu SAM® na program SKP® w roku 2023, wykonaj to w kilku prostych krokach.
1. Utwórz Nowy Rok w SAM® z roku 2022. Zobacz instrukcję>
2. Przejdź w zakładkę: Moje konto > Bezpłatne przejście na SKP® z Opieką Serwisową 2023
3. W programie SAM® do obsługi roku 2023 wykonaj zerowanie, zakładka: System > Zerowanie.
4. Następnie po uruchomieniu programu stworzonego do obsługi roku 2023 w oknie komunikatu: „Czy chcesz teraz dokonać przejścia na SKP®” , kliknij: TAK! Przenieś mnie do SKP®
Wszystkie dane zostaną zachowane!
Ikona programu SAM® automatycznie zmieni się na SKP®:
5. Możesz zacząć pracę w na nowym programie księgowym SKP® Firma, który w razie potrzeby możesz rozbudować o kolejne moduły.
W zakładce Moje konto przygotowaliśmy:
- bezpłatny Kurs Obsługi SKP®, który pozwoli Ci jeszcze lepiej poznać nasz program
- oraz nowe zasady oferty: Poleć Znajomemu SKP® >
IV. JESTEM KLIENTEM PROGRAMU SAM®, NIE POSIADAM OS 2022 I CHCĘ PRZEJŚĆ NA PROGRAM SKP® DOPIERO W ROKU 2023:
1. Przejdź w zakładkę: Moje konto > Bezpłatne przejście na SKP® z Opieką Serwisową 2023 i złóż zamówienie.
2. Jeśli pracujesz na SAM® 20.x.x.x. lub starszej, posiadasz w programie Centrum Serwisowe On-line, możesz zarejestrować się w Moim Koncie lub skontaktować się bezpośrednio z BOK, pod numerem 76 857 79 58.
3. Po złożeniu zamówienia na adres email dostaniesz plik instalacyjny do programu SKP® wraz z instrukcją, w jaki sposób przenieść dane.
Wszystkie dane dotyczące kontrahentów, planu kont, parametrów zostaną zachowane!
Szanowny Użytkowniku,
z dniem 01.04.2022 roku została zakończona sprzedaż programu SAMozatrudnienie® nowym Klientom. Od 1 stycznia 2023 roku całkowicie zaprzestajemy wsparcia tego programu. Obecnym Użytkownikom SAM® zapewniamy wsparcie merytoryczne i techniczne do:
- 31 stycznia 2023 roku
lub - 30 kwietnia 2023 roku ( jeśli dodatkowo posiadasz moduł: Deklaracje roczne)
obydwa terminy z zastrzeżeniem, że Biuro Obsługi Klienta, w ramach Opieki Serwisowej 2022, będzie udzielać porad dotyczących wyłącznie zakończenia roku 2022.
POŻEGNAJ PROGRAM SAM®. PRZYWITAJ PROGRAM SKP®
Będąc Użytkownikiem SAM® posiadającym aktywną Opiekę Serwisową, już po 20.09.2022 r. otrzymasz od nas propozycję BEZPŁATNEGO przejścia na SKP® – program, który był w przeszłości punktem wyjścia do opracowania SAM®. Dlatego oba programy praktycznie nie różnią się w swojej budowie, architekturze menu oraz funkcjonalności.
DLACZEGO PRZENOSIMY CIĘ DO SKP® FIRMA? (usługa uruchomiona zostanie po 20.09.2022r.)
SKP® Firma to intuicyjny program do małej księgowości przeznaczony dla samozatrudnionych, małych i średnich firm. W SKP® poprowadzisz Książkę Przychodów i Rozchodów lub rozliczysz Ryczałt Ewidencjonowany. Umożliwia obsługę księgową 1 firmy.
Bądź spokojnym, bowiem:
1. Przejście na SKP® odbędzie się w sposób automatyczny, jedynie będzie wymagał postępowania zgodnie z przeprowadzanym procesem aktualizacji.
2. WSZYSTKIE DANE wprowadzone do tej pory do programu SAM®, zostaną w pełni przeniesione do SKP®.
3. WSZYSTKIE MODUŁY posiadane w SAM®, będą jednakowo obsługiwane w SKP®.
Zatem programie w SKP® znajdziesz następujące zakładki:
- Moje Konto
- Księgi
- Kartoteki
- Płace (zakładka, która zastąpi dotychczasowy: ZUS)
- Biuro
- System
- Firma (nowa zakładka)
Również okno zakładki Księgi nie uległo zmianie, co prezentujemy na poniższych zrzutach. Menu w programie SAM®:
A tak wygląda menu w programie SKP®:
4. WYGLĄD (interfejs) programów SAM® i SKP® jest identyczny. W SKP® Firma, podobnie jak w programie SAM®, możesz dokonać samodzielnego ustawienia kolorów przycisków, tła itp. (menu System > Wygląd).
5. FUNKCJONALNOŚĆ i OBSŁUGA SAM® i SKP® jest taka sama. Dzięki temu, jako Użytkownik SKP® Firma nie odczujesz żadnej różnicy, że korzystasz z nowego programu – oba programy zachowują się identycznie. Bez zmian wykonasz wszystkie operacje księgowe, sporządzisz deklaracje podatkowe.
6. OPIEKA SERWISOWA – jest realizowana przez ten sam zespół konsultantów z Biura Obsługi Klienta. Zamówienie Opieki na kolejny rok odbędzie się według takich samych zasad, czyli przez Moje Konto dostępne z programu SKP® Firma.
JAKIE SĄ ZATEM RÓŻNICE MIĘDZY PROGRAMAMI?
Różnice wynikają z powiększenia ilości dostępnych funkcji, zakładek, formularzy. Najważniejszą różnicę możemy zauważyć w menu obu programów:
- Zakładka PŁACE
W menu SAM® widzimy moduł „ZUS” natomiast w programie SKP® w tym miejscu menu widnieje moduł „Płace”, w którym znajdziesz więcej zakładek, takich jak: Dane osobowe, Płace i ZUS, Zbiorczo, Karty pracy, PIT-11, PIT-4R, PIT-8AR, IFT1, 1R.
Co ważne: posiadając w SKP® moduł „Płace i ZUS”, poza wyliczaniem składek właściciela oraz sporządzaniem deklaracji rozliczeniowych ZUS (DRA i RSA), możesz także wyliczyć wynagrodzenia dla 2 dodatkowych osób, które zatrudnisz na podstawie umowy o dzieło oraz zlecenia. Obliczysz także wynagrodzenia za czas choroby i inne świadczenia, wystawisz deklaracje ZUS/PIT i wyeksportujesz je do programu Płatnik. A jeżeli zajdzie potrzeba – możesz zwiększyć liczbę obsługiwanych pracowników, dokonując w Moim Koncie wyboru wyższego planu.
Poniżej porównanie obu menu:
- Zakładka BIURO
Choć w obu programach widzisz tę samą zakładkę „BIURO”, to programie SKP® jest ona bardziej rozbudowana. Szczególnie przydatne dla Ciebie będą „Pisma” – specjalny moduł służący do przygotowania prostych tekstów. Mogą one być drukowane samodzielnie lub potraktowane jako pisma – i w oparciu o dane adresowe kontrahentów – wydrukowane z adresem nadawcy (użytkownika programu) i adresata. Dodatkowo ten moduł programu pozwala na automatyczne adresowanie kopert. Użytkownik ma także możliwość tworzenia szablonów druków pracowniczych.
Poniżej porównanie obu menu:
Kolejna różnica między obu programami polega na elastyczności oferty. SKP® dzięki swojej modułowej budowie pozwala na dopasowywanie możliwości programu wraz z rozwojem Twojej firmy. Możesz w dowolnym momencie dokupić nowe moduły i dodatki. Dowiedz się więcej >
CO ZYSKASZ ZMIENIAJĄC PROGRAM NA SKP® FIRMA?
- Rekomendowany program księgowy – poza dziesiątkami pozytywnych referencji od firm i biur rachunkowych, SKP® Firma posiada także rekomendację Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego (PTE).
- Bezpłatny Kurs Obsługi SKP®, dostepny bezpośrednio z programu, w zakładce: „Moje konto”. Nowy program, choć jest bardzo zbliżony do SAM®, posiada jednak znacznie więcej przydatnych funkcji. Kurs dostarczy Ci jeszcze więcej sposobów na łatwiejsze księgowanie! Dowiedz się więcej o kursie >
- Szeroki zakres pomocy – dostęp do wszystkich form pomocy znajduję się w bezpośrednio w programie zakładce: „Pomoc”, gdzie Użytkownik w sposób intuicyjny może wybrać najdogodniejszą opcję.
- Bogactwo materiałów szkoleniowych w Akademii SKP® – w naszej bazie wiedzy znajdziesz kilkaset porad ekspertów wraz ze zrzutami z programu oraz filmy szkoleniowe.
DLACZEGO WARTO JUŻ TERAZ PRZEJŚĆ NA SKP®?
Ponieważ premiujemy Użytkowników, którzy nie zwlekają z podjeciem decyzji. Jeśli zatem dokonasz przejścia na program SKP® od 27.09.2022 r. do 31.12.2022 r. otrzymasz od nas szereg rabatów:
- BEZPŁATNIE program SKP® Firma z zachowaniem wszystkich modułów i dodatków dostępnych w SAM®,
- Dodatkowy 35% RABAT na przedłużenie Opieki Serwisowej SKP® na 2023 rok oraz 15% RABAT na przedłużenie Opieki Serwisowej SKP® na 2024 rok
Jeżeli podejmiesz decyzję o przejściu na SKP® dopiero w 2023 roku, Twoje rabaty będą już mniejsze.
KIEDY DOKONASZ PRZEJŚCIA Z PROGRAMU SAM® NA SKP®?
Usługa bezpłatnego przejścia na SKP® uruchomiona będzie po 27.09.2022 r. Wówczas spodziewaj się informacji poprzez: komunikat w programie SAM® oraz wiadomość dostarczona pocztą elektroniczną.
Uwaga: Warunkiem promocyjnego, bezpłatnego przejścia na SKP® jest posiadanie Opieki Serwisowej 2022 na program SAM®. Jeśli nie masz jeszcze tej usługi, wejdź do Moje konto> Aktualizacja i Opieka Serwisowa i zamów OS 2022.
Jednocześnie informujemy, iż jeśli nie skorzystasz z naszej oferty i nie przejdziesz na SKP®, to na podstawie warunków dożywotniej licencji, nadal możesz używać SAM® (wyłącznie w wersji ostatnio zakupionej, bez wsparcia i aktualizacji). Program nie zostanie zablokowany.
Zespół FORMSOFT sp. z o.o. sp.k., 12.07.2022 r.
Po uruchomieniu pliku instalatora sam_xx.exe może się zdarzyć, że zamiast uruchomienia instalatora pojawi się okno z ostrzeżeniem przed instalacją nierozpoznanej aplikacji, której uruchomienie jest niebezpieczne i może narazić Twój komputer.
Jest to reakcja programu antywirusowego – Windows Defender, stojącego na straży bezpieczeństwa systemu komputerowego, którego zadaniem jest ochrona komputera przed atakami ze strony złośliwego oprogramowania (np. szpiegującego).
Zdarzają się jednak sytuacje, w których Windows Defender zwyczajnie „przeszkadza”.
Ma to miejsce na przykład przy uruchamianiu pobranej aktualizacji programu SAM®.
Jeżeli otrzymałeś e-mail z adresu formsoft.pl i wyskoczył opisywany komunikat – wiedz, że otrzymałeś plik od zaufanego dostawcy oprogramowania i bez obaw możesz uruchomić aktualizację. Aby tego dokonać:
Krok 1: Kliknij „Więcej informacji”
Krok 2: Następnie kliknij przycisk: „Uruchom mimo to”
Użytkownik programu SAM® może sprawdzić numer licencji w następujących miejscach w samym programie:
1. Pasek informacyjny nad menu głównym:
2. W menu Pomoc > O programie:
Po kliknięciu „O programie” wyświetla się okno:
Ponadto numer licencji jest zawsze wyświetlany w serwisie Moje Konto, zakładka Dane licencyjne.
Uwaga! Korzystanie z tego serwisu wymaga wcześniejszej rejestracji, a następnie logowania.
Warunkiem korzystania z serwisu Moje konto jest dokonanie rejestracji. Dlatego przed pierwszym wejściem do serwisu Moje konto > należy wybrać: [Zarejestruj się].
W nowo otwartym oknie REJESTRACJA należy podać: numer licencji, NIP i adres e-mail, jaki został podany w danych licencyjnych oraz zaakceptować Regulamin Serwisu i Politykę Prywatności.
Po stworzeniu konta, na wskazany adres mailowy Użytkownik otrzymuje wiadomość zawierającą link aktywacyjny (ważny 24h). Po jego kliknięciu otworzy się strona serwisu Moje konto z oknem do wprowadzenia hasła.
Wprowadzone hasło musi spełniać następujące warunki: zawierać co najmniej 8 znaków, w tym małą i wielką literę, cyfrę i znak specjalny (@$!%*?&#^~`[]{};:'”|,.<>/=+-_).
Każde kolejne logowania do Mojego konta będzie wymagało podania numeru licencji oraz hasła.
Jeżeli nie pamiętasz hasła do serwisu możesz w łatwy sposób utworzyć nowe hasło. Przeczytaj poradę: Moje konto – odzyskanie hasła >
Jeżeli nie pamiętasz hasła do serwisu Moje konto > , możesz w łatwy sposób utworzyć nowe hasło. Wystarczy, że na stronie logowania klikniesz: „Nie pamiętam hasła”
Ukaże się wtedy okno do wpisania nr licencji i adres e-mail.
Wpisz swój numer licencji i e-mail, jaki jest zarejestrowany w naszej bazie i kliknij: „Wyślij”.
Na wskazany adres e-mail zostanie wysłana wiadomość z linkiem do utworzenia nowego hasła.
Po kliknięciu w link uruchomi się strona w przeglądarce i ukaże się okno:
Wpisz tu ponownie: nr licencji oraz e-mail, a także nowe hasło.
Uwaga! Z racji tego, że dbamy o Twoje dane wymagamy silnego hasła. Które nie jest łatwo “złamać” przez dowolny atak hakerski. Hasło do serwisu musi mieć min. 8 znaków, dużą literę i znak specjalny(@$!%*?&#^~`[]{};:'”|,.<>/=+-_).
Na koniec kliknij: „Zapisz hasło”.
Hasło zostanie zapisane dla danego konta. Zapisz sobie to hasło. I pamiętaj – nie udostępniaj osobom postronnym hasła.
Program SAM® najczęściej aktualizowany jest automatycznie już przy uruchomieniu programu. Dotyczy to wszystkich głównych wersji programu. Pojawia się wówczas komunikat, że pojawiła się nowsza wersja – pobierz ją i zaktualizuj program.
Jednak zdarzają się czasem sytuacje, kiedy pojawiają się podwersje programu udostępniane Użytkownikom na życzenie. Dowiedz się więcej na temat wersji programu >
W każdej chwili możesz pobrać taką najnowszą wersję z serwisu Moje Konto lub otrzymać ją e-mailem po kontakcie z BOK.
Bez względu na formę otrzymania pliku aktualizacyjnego SAM® sam proces aktualizacji programu przebiega identycznie.
KROK 1: Pobierz plik aktualizacyjny.
- Jeżeli plik aktualizacyjny pobierasz z serwisu: Moje Konto > Dane licencyjne – kliknij przycisk „Pobierz najnowszą wersję„.
- Jeżeli plik aktualizacyjny pobierasz z e-mail – kliknij link podany w wiadomości, zawierający aktualizację programu SAM®. Podany link możesz również skopiować i otworzyć w dowolnie wybranej przeglądarce.
Po kliknięciu w przycisk w serwisie Moje konto bądź w link w wiadomości – zostanie pobrany plik aktualizacyjny.
W zależności od domyślnej przeglądarki sam sposób pobierania pliku może się nieznacznie różnić. Zobacz jak ten proces przebiega w najpopularniejszych przeglądarkach- zobacz poradę >
KROK 2: Uruchom aktualizację
Po pobraniu pliku aktualizacyjnego wystarczy, że uruchomisz go na danym komputerze.
Po uruchomieniu instalatora zobaczysz okno, na którym możesz wybrać „Nowa instalacja” lub „Aktualizacja”.
Wybranie aktualizacji spowoduje przeszukiwanie dysków celem odnalezienia dotychczasowej wersji programu, aby następnie doinstalować do niej nową wersję.
Wybierz zatem tę opcję i przejdź [Dalej].
Program przeszuka dysk komputera, aby odszukać poprzednie wersje programu.
Możesz także kliknąć przycisk „Przerwij” i ręcznie wskazać lokalizację program, który chcesz zaktualizować.
Wybierz wtedy przycisk „Przeglądaj” i wskaż lokalizację programu.
Uwaga! Pamiętaj, aby upewnić się, że jest to dokładnie ta wersja, którą chcesz zaktualizować, a nie wersja wcześniejsza.
Po wskazaniu folderu kliknij: OK. Pojawi się okno: “Gotowy do instalacji”. Zobaczysz na dole okna informację o miejscu zapisania programu, który zostanie zaktualizowany.
Jest to już ostatnie okienko i wciśnięcie [Instaluj] spowoduje wykonanie aktualizacji programu we wskazanej lokalizacji.
Po zaktualizowaniu programu, jeżeli parametry systemowe w programie są nieaktualne, pojawi się jeszcze okno dotyczące ich aktualizacji. Zachęcamy do kliknięcia „Tak” i zaktualizowania parametrów systemowych.
Ostatnie okno procesu aktualizacji będzie zawierało informację: “Instalacja zakończona”.
Kliknij przycisk: „Zamknij” i uruchom zaktualizowany program SAM®.
Czy wiesz, że posiadając Opiekę Serwisową z Systemem Automatycznej Obsługi na rok bieżący, wszystkie główne wersje programu pobierane są z automatu już przy uruchomieniu programu? Poza wersjami głównymi SAM® pojawiają się również podwersje, które wysyłane są Użytkownikom na życzenie. Dowiedz się więcej na temat wersji programu >
W serwisie Moje konto zostało udostępnione nowe, użyteczne rozwiązanie – pozwalające na szybką weryfikację czy posiadasz najnowszą, dostępną podwersję programu. Jeżeli okaże się, że Twoja wersja jest nieaktualna – pobierzesz ją samodzielnie.
W tym celu zaloguj się do serwisu Moje konto > następnie w zakładce: Dane licencyjne porównaj numery wersji programu, znajdujące się w okienkach:
- Wersji posiadana
- Wersji dostępna
Za każdym razem, kiedy numery wersji różnią się, okno: Wersja posiadana zostaje oznaczone czerwoną obwódką.
Aby zaktualizować program do najnowszej wersji kliknij przycisk: „Pobierz najnowszą wersję”, który znajduje się za oknem z numerem dostępnej wersji programu (przykład na zrzucie poniżej):
Po kliknięciu w przycisk pobierzesz najnowszą wersję programu.
Uwaga! W zależności od rodzaju posiadanej przez Ciebie przeglądarki – sposób pobrania pliku „.exe” może się nieznacznie różnić. Dowiedz się więcej, jak pobrać program w różnych przeglądarkach >
Po prawidłowym pobraniu pliku uruchomi się instalator programu SAM®. Postępuj zgodnie z dalszymi instrukcjami na ekranie i zainstaluj najnowszą wersję programu.
W zależności od przeglądarki, jakiej używasz sposób pobrania pliku instalacyjnego może przebiegać w nieco innej formie. Informacja o nim może się pojawić:
- u góry z prawej strony przeglądarki (np. Opera),
- na dole z lewej strony przeglądarki (np. Chrome, Edge),
- lub wyskoczyć jako nowe okienko (np. Firefox).
Uwaga! Jeśli widzisz okno dialogowe: „Otwieranie pliku – ostrzeżenie o zabezpieczeniach”, kliknij przycisk: „Uruchom”.
Pamiętaj, że jakkolwiek będzie przebiegał proces pobierania pliku, poczekaj na jego zakończenie.
Kiedy to nastąpi, możesz uruchomić instalator programu SAM®. Postępuj zgodnie z dalszymi instrukcjami na ekranie i zainstaluj jego najnowszą wersję.
Dla ułatwienia, prezentujemy ten proces na zrzutach pochodzących z najpopularniejszych przeglądarek.
Pobieranie i instalowanie w Google Chrome/Edge:
Po kliknięciu: „Pobierz najnowszą wersję”, plik z rozszerzeniem „.exe” powinien zacząć automatycznie się pobierać.
Jeśli plik nie pobiera się automatycznie i nie widzisz paska pobierania, kliknij tutaj >
Po zakończeniu pobierania ikona na pasku zmieni się. Kliknij ją.
Jeśli pojawi się okno „Otwieranie pliku – ostrzeżenie o zabezpieczeniach” kliknij przycisk: „Uruchom”.
Uruchomi się wówczas instalator programu SAM®. Postępuj zgodnie z dalszymi instrukcjami na ekranie i zainstaluj najnowszą wersję programu.
Pobieranie i instalowanie w Firefox:
Po kliknięciu: „Pobierz najnowszą wersję” pobieranie pliku zostanie rozpoczęte. W oknie, które się pojawi, kliknij przycisk: „Zapisz plik”.
Jeśli komunikat się nie pojawił, kliknij tutaj >
Kliknij w ikonę strzałki, widoczną na pasku u góry strony. Zobaczysz informację o procesie pobierania. Poczekaj, aż plik zostanie pobrany.
Po zakończeniu pobierania, zniknie zielony pasek postępu. Kliknij w wybrany plik.
Jeśli pojawi się okno „Otwieranie pliku – ostrzeżenie o zabezpieczeniach”. Kliknij przycisk: „Uruchom”.
Teraz uruchomi się instalator programu SAM®. Postępuj zgodnie z dalszymi instrukcjami na ekranie i zainstaluj program, bądź jego najnowszą wersję.
Pobieranie i instalowanie w Opera:
Po kliknięciu: „Pobierz najnowszą wersję”, pobieranie pliku zostało rozpoczęte. W oknie, które się pojawi, kliknij: „ZAPISZ”.
U góry z prawej strony ekranu pojawi się pasek pobierania.Poczekaj na zakończenie procesu.
Jeśli plik nie pobiera się automatycznie i nie widzisz paska pobierania, kliknij tutaj >
Po zakończeniu pobierania ikona na pasku zmieni się. Kliknij ją.
Jeśli pojawi się okno „Otwieranie pliku – ostrzeżenie o zabezpieczeniach”, kliknij przycisk: „Uruchom”.
Teraz uruchomi się instalator nowej wersji programu SAM®. Postępuj zgodnie z dalszymi instrukcjami na ekranie i zainstaluj najnowszą wersję programu.
Przedstawiamy Państwu nowy serwis internetowy Moje konto www.moje-konto.samozatrudnienie.pl/sam , znajdujący się pod adresem , który od 27 maja 2021 r. zastąpił obecne Centrum Serwisowe dostępne w programie SAM®.
Zaprojektowaliśmy go tak, aby był funkcjonalny, przejrzysty i przyjazny dla Użytkowników. Mamy nadzieję, że jego forma i zawartość umożliwi szybsze i prostsze uzyskanie ważnych dla Państwa informacji, np.: jakie moduły/dodatki obejmuje Państwa licencja, na jakim etapie znajduje się złożone zamówienie, trwające promocje, itd.
Zwracamy uwagę, iż Moje konto jest jedynym miejscem,w którym można zamówić: Opiekę Serwisową na kolejny rok oraz brakujące dodatki.
Uwaga: Do czasu złożenia zamówienia na Opiekę Serwisową na nowy rok księgowy, zakładka Zamówienie przyjmuje nazwę: Opieka Serwisowa. Wraz z wykupieniem Opieki, zakładka przyjmuje swoją stałą nazwę: Zamówienie.
Dołożyliśmy starań, aby serwis Moje konto jeszcze bardziej ułatwił Państwu pracę oraz komunikację z nami.
Jedną istotną rzeczą jest to, iż staraliśmy się zminimalizować zmiany w zakładkach, aby zapobiec konieczności ponownego uczenia się wszystkiego – zatem Użytkownikom dotychczasowego Centrum Serwisowego wiele rzeczy z nowego serwisu będzie bardzo dobrze znane.
W trosce o jak najlepszy komfort naszych Użytkowników serwis Moje konto powstał w oparciu o technologię RWD (Responsive Web Design). Tym samym strona automatycznie dopasowuje się do rozdzielczości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana.
Zachęcamy już dziś do dokonania rejestracji tak, aby z początkiem kolejnego roku mieć możliwość łatwego zalogowania się do serwisu i złożenia zamówienia na Aktualizację i Opiekę Serwisową na rok 2022.
Zapraszamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi logowania do serwisu Moje konto oraz jego budową i nawigacją.
Logowanie do serwisu
Moje konto można uruchomić na 2 sposoby:
- Bezpośrednio z SAM® – klikając na zakładkę Moje konto, w lewym górnym rogu programu
- Wchodząc na stronę www.moje-konto.samozatrudnienie.pl/sam
Warunkiem korzystania z serwisu jest dokonanie rejestracji. Dlatego przed pierwszym wejściem do Mojego konta należy wybrać: [Zarejestruj się].
W nowo otwartym oknie REJESTRACJA należy podać numer licencji, NIP i adres e-mail, jaki został podany w danych licencyjnych oraz zaakceptować Regulamin Serwisu i Politykę Prywatności.
Numer licencji znajduje się w lewym górnym rogu programu. Więcej informacji w poradzie: Jak sprawdzić numer licencji >
Po stworzeniu konta, na wskazany adres mailowy Użytkownik otrzymuje wiadomość zawierającą link aktywacyjny (ważny 24h). Po jego kliknięciu otworzy się strona Moje konto z oknem do wprowadzenia hasła.
Wprowadzone hasło musi spełniać następujące warunki: zawierać min. 8 znaków, 1 dużą literę i 1 znak specjalny.
Każde kolejne logowania do Mojego konta będzie wymagało podania numeru licencji oraz hasła.
W następnych punktach omówione zostaną kolejne zakładki.
Dane licencyjne
W zakładce: Dane licencyjne zebrane są wszystkie informacje dotyczące licencji. I tak, poczynając od numeru licencji, wariantu programu, posiadanej oraz dostępnej wersji programu, a kończąc na wskazaniu, jakie moduły i dodatki nabył Użytkownik oraz czy posiada usługę SAM® Firma w Chmurze.
Zamówienie
W zakładce Użytkownik może złożyć zamówienie na Opiekę Serwisową, dokupić dokupić także brakujące moduły, dodatki, deklaracje roczne czy usługę SAM® Firma w Chmurze.
W celu dokonania zamówienia należy kliknąć znaczek „+” znajdujący się przed nazwą produktu/usługi.
Każda pozycja (produkt/usługa) posiada opis, który rozwija się po kliknięciu znaczka „V”, znajdującego się za nazwą.
W drugim kroku zamówienia można zamówić usługę SAM® Firma w Chmurze.
W trzecim kroku wybieramy sposób dostawy oraz płatność. Do wyboru mamy dostawę online oraz płatność PayU lub przelew tradycyjny.
W przypadku sprzedaży Opieki Serwisowej dostępnych jest więcej sposobów dostawy (e-aktualizacja, aktualizacja przez e-mail oraz na płycie CD (dot. wyłącznie pierwszej aktualizacji). Więcej na temat zamówienia Opieki Serwisowej znajduje się w artykule: Jak zamówić Opiekę Serwisową >>
W kroku czwartym wyświetlane jest podsumowanie, zawierające listę zamówionych produktów. Na tym etapie, poprzez kliknięcie przycisku [Wstecz], można jeszcze edytować zamówienie.
Historia zamówień
W zakładce: Historia zamówień znajduje się lista wszystkich dokonanych zamówień. Zaznaczając wybrany temat Użytkownik może w każdej chwili: wyświetlić szczegóły zamówienia, sprawdzić status zamówienia czy pobrać PDF faktury/faktury Pro forma klikając: [Pobierz Fakturę VAT/Pobierz Fakturę Pro forma].
Wiadomości
Zakładka zawiera zbiór wiadomości, które zostały ułożone chronologicznie oraz podzielone na 9 kategorii. Ma to na celu zachowanie porządku – i tym samym ułatwienie odnajdywania szukanych informacji.
Kliknięcie w temat rozwinie całą treść wiadomości.
Poleć znajomemu
Poleć znajomemu to stała akcja promocyjna. Z tego miejsca Użytkownik może polecać znajomym program SAM®.
Dla obu stron przewidziano atrakcyjne nagrody:
- Polecający – otrzymuje prowizję w wysokości 20 zł netto
- Nowy Klient – RABAT 30% na zakup programu SAM® Basic oraz wszystkie dodatki
Wspomniana kwota prowizji wpłacana jest do „wirtualnego” portfela. Zgromadzone środki sumują się, a zebraną kwotę można w dowolnym momencie przeznaczyć na zamówienie Opieki Serwisowej czy brakujących modułów i dodatków.
Jeżeli kwota zgromadzonych środków wynosi przynajmniej 100 zł, Użytkownik może zgłosić chęć dokonania wypłaty.Warunkiem jest wystawienie przez Użytkownika faktury.
Wszystkie skuteczne polecenia widoczne są w tabeli.
Szczegółowe informacje na temat promocji znajdują się w: Regulaminie >> oraz na stronie: Poleć Znajomemu >>
Kontakt
Jeżeli maja Państwo pytania – zapraszamy do kontaktu z nami: mailowo, telefonicznie lub za pomocą formularza, znajdującego się właśnie w zakładce Kontakt.
W przypadku problemów zachęcamy do załączenia pliku ze zrzutami – co na pewno przyspieszy i ułatwi znalezienie rozwiązania przez Biuro Obsługi Klienta.
Wylogowanie
W celu wylogowania z serwisu Moje konto należy kliknąć na ostatnią zakładkę w menu.
Mamy nadzieję, że nowy serwis zostanie pozytywnie przyjęty przez Państwa.
Będziemy wdzięczni za wszelkie Państwa uwagi dotyczące zamieszczonych informacji. Serdecznie zapraszamy do kontaktu na adres: sam@formsoft.pl. Postaramy się udzielić niezwłocznie odpowiedzi oraz uzupełnić serwis o elementy, które znalazły się z Państwa podpowiedziach czy sugestiach.
Jeżeli posiadasz program SAMozatrudnienie® i zmieniłeś profil działalności, zlikwidowałeś działalność lub przekształciłeś się w spółkę, a co się z tym wiąże zmieniłeś numer NIP swojej firmy niezbędne jest przeniesienie danych licencyjnych do programu.
Po zakupie takiego przeniesienia do danych licencyjnych wprowadzane są nowe dane Firmy, wraz z nowym numerem NIP.
Musisz zachować dotychczasowy program SAMozatrudnienie® i przygotować nowy, pusty program do prowadzenia nowej działalności.
Możesz tego dokonać na dwa sposoby:
- na bazie obecnego programu lub
- tworząc nowy program.
Bazujesz na dotychczasowym programie
Jeżeli nadal współpracujesz z dotychczasowymi kontrahentami, posiadasz tych samych pracowników – jednym słowem chcesz posiadać w programie dotychczasowe dane (i usunąć jedynie dane księgowe) wystarczy, że wejdziesz do programu, zakładka: System > Utwórz wersję instalacyjną i utworzysz instalator programu. Następnie wykonaj: System > Kopie rezerwowe > Archiwizacja danych i przygotuj archiwizację likwidowanej Firmy.
Gdy już będziesz posiadał instalator i archiwizację – uruchom instalator, zainstaluj program w nowej lokalizacji i wgraj do niego archiwizację zlikwidowanej Firmy.
Po wejściu do tej Firmy wykonaj: System > Zerowanie i usuń wszystkie dane księgowe.
Uwaga! Jeżeli posiadasz wersję dla Biur i chcesz zachować wszystkie dane księgowe dotychczas prowadzonych Firm – nie wykonuj zerowania. Będziesz mógł dalej prowadzić rachunkowość swoich Klientów.
Gdy będziesz mieć przygotowany program do pracy dla nowej Firmy – uruchom go, a pojawi się komunikat o Zmianie danych licencyjnych. Zaakceptuj te zmiany, a podmieniony zostanie plik licencyjny a program będzie dedykowany już nowej Firmie.
Rozpoczynasz zupełnie nową działalność
Jeżeli rozpoczynasz nową działalność i nie potrzebujesz danych ze “starej” Firmy zainstaluj program od nowa. Wystarczy, że w wejdziesz do programu, do zakładki: System > Utwórz wersję instalacyjną, następnie utworzysz instalator programu i wykonasz instalację programu w nowej lokalizacji.
Po uruchomieniu programu pojawi się komunikat o Zmianie danych licencyjnych. Zaakceptuj te zmiany, a podmieniony zostanie plik licencyjny i program będzie już dedykowany dla nowej Firmy.
Użytkownicy posługujący się programem SAM® mają możliwość bezkolizyjnego przejścia na program SKP®, pozostawiając przy tym wszystkie zgromadzone dotąd dane: księgowe, ZUS-owe oraz inne dostępne w programie SAM®.
Aby zainstalować SKP® w miejscu programu SAM® wykonaj następujące kroki:
- Sprawdź, gdzie masz zainstalowany dotychczas posiadany program SAM®. W tym celu uruchom program SAM®. W menu: Pomoc > O programie odszukaj informację: „Program jest zainstalowany w:” i opis lokalizacji, np.: C:\Programy firmy FORMAT\Samozatrudnienie. Zanotuj tę lokalizację i zamknij program SAM®.
- Po zamówieniu SKP® otrzymasz maila z instalatorem programu. W treści znajdziesz link, kliknij go i wykonaj instalację.
- Na ekranie powitalnym instalatora wybierz pozycję: NOWA instalacja, po czym naciśnij przycisk [Dalej], a w następnym oknie przycisk [Przeglądaj].
- Ukaże się okno „Wybór folderu docelowego”. Odnajdź folder, w którym zainstalowany jest dotychczas używany program SAM®. Ten sam, który zanotowałeś w pkt 1. Klikając [OK] zatwierdź wybór.
- Instalator wyświetli komunikat, że wybrany folder jest zajęty przez inny program. Ponieważ wiesz, że jest to Twój program SAM® zaakceptuj to klikając przycisk [Kontynuuj].
- Kliknij przycisk [Dalej], który uruchomi instalację.
Uwaga! Rozpoczynając użytkowanie programu SKP® nie uruchamiaj już programu SAM®. Zachowaj go tylko do celów archiwalnych.
Co zrobić w przypadku występowania w programie komunikatów o treści: “#DBISAM 11010/11013 (…)” lub “Access Violation in address (…)”?
Komunikaty z kodem #11010 bądź #11013 świadczą o braku wyłącznego dostępu aplikacji do określonych w komunikacie plików. W tej sytuacji należy udostępnić plik, występujący w komunikacie. Poniżej przykładowe komunikaty związane z opisanym problemem:
A) Komunikat o treści “#DBISAM 11010/11013 (…)”:
B) Komunikat o treści “Access Violation in address (…)”:
Aby udostępnić dany plik, proszę wejść do ścieżki lokalizacji podanej w komunikacie, a następnie kliknąć na wskazanym pliku prawym przyciskiem myszy: Właściwości > Udostępnianie, zwracając uwagę, aby dostęp był zarówno do zapisu, jak i odczytu.
Poniżej poglądowe zrzuty, jak dodać do wyjątków przykładowy plik w sytuacji, gdy posiadamy system operacyjny Windows 10:
W ten sam sposób proszę udostępnić cały folder z instalacją programu SAM® oraz foldery: “Dane” i “System”.
Proszę także dodać folder z instalacją programu do wyjątków używanego antywirusa, aby został wyłączony ze skanowania.
Ścieżkę prowadzącą do programu należy wskazać w ustawieniach (narzędziach) posiadanego programu antywirusowego, np. w jego ustawieniach zaawansowanych, w regułach aplikacji (wyjątkach) do nieskanowania. Uwaga: W zależności od programu, miejsce to może być różnie nazwane.
W znanych nam programach tego typu, dokonuje się tego w:
1. COMODO:
Comodo > Widok zaawansowany > Piaskownica > Ustawienia bezpieczeństwa > Dodaj > Wybór ścieżki programu (dodajemy ścieżkę instalacji SAM)
2. NOD:
Ustawienia > Otwórz całe drzewo ustawień zaawansowanych > Antywirus i antyspyware > Wyłączenia > Dodaj (dodajemy ścieżkę instalacji SAM)
3. Kasperski:
Ustawienia > Aplikacje > Dodaj do zaufanych (lub przenieś z niezaufanych do zaufanych).
Dodatkowo, w przypadku komunikatów #11011, #11013 oraz ‘access violation’….. , powinny być spełnione następujące warunki:
1.W panelu sterowania należy wyłączyć tzw. UAC.
Wykonają to Państwo w następujący sposób – proszę przejść do: Menu START > Panel sterowania > Kontrola konta użytkownika. W otwartym oknie proszę zejść suwakiem na dół na rubrykę „nie powiadamiaj”.
Poniżej przykładowe zrzuty jak wyłączyć UAC w przypadku systemu operacyjnego Windows 10:
2. Proszę również wyłączyć folder SAM® i plik sam.exe ze skanowania w antywirusie (sprawdzić czy antywirus nie blokuje, można wyłączając na chwilę antywirus i uruchamiając program),
3. Folder SAM® najlepiej, aby był poza obszarem chronionym (najlepiej na c: lub c:\Programy Firmy Format),
4. Dodatkowo należy uruchomić program jako administrator (prawy przycisk myszy ikony na pulpicie: Uruchom jako administrator).
Proszę również sprawdzić czy w systemie operacyjnym nie jest zainstalowany program: „ByteFence Anti-Malware”, jeżeli znajduje się on na komputerze należy go odinstalować.
Dbamy o to, aby nasz program działał niezawodnie i uwzględniał aktualny stan przepisów prawnych. Biorąc pod uwagę ich częste zmiany, nasz zespół ekspertów na bieżąco dostosowuje go do nowych wymagań. Masz pewność, iż SAM® jest aktualizowane regularnie, tyle razy w ciągu roku, ile jest to konieczne.
Mając na uwadze gwarancję prawidłowości prowadzenia prac księgowych naszych Klientów, włączyliśmy całoroczny System Automatycznej Obsługi do pakietu Opieki Serwisowej. Wszystkie nowe wersje SAM® będziesz otrzymywać automatycznie – i to już w momencie uruchomienia programu. Otrzymywać będziesz powiadomienie o pobraniu nowej wersji od momentu zakupu programu czy jego aktualizacji na nowy rok księgowy aż do końca roku księgowego, w którym dokonano zakupu programu czy aktualizacji
Rozbudowany pakiet Opieki Serwisowej gwarantuje:
- natychmiastowy dostęp do aktualizacji – każda nowa, główna* wersja programu będzie dostępna od razu po upublicznieniu, po uruchomieniu programu pojawi się komunikat o dostępności automatycznej aktualizacji, którą należy wykonać. Do pobrania aktualizacji wymagane jest połączenie z Internetem.
- zgodność z przepisami – masz pewność, że zawsze pracujesz na najnowszej wersji programu w pełni dostosowanej do aktualnych przepisów i zmian funkcjonalnych.
- komfort pracy i oszczędność czasu – nie musisz już kontrolować czy pracujesz na aktualnej wersji.
- profesjonalną pomoc naszych konsultantów – służą Tobie pomocą już od momentu instalacji oraz podczas pracy z SAM®. Codziennie w robocze dni tygodnia w godzinach 8:00-16:00 możesz liczyć na pomoc naszych ekspertów z Biura Obsługi Klienta. W razie potrzeby skontaktuj się z nami telefonicznie (tel. 76 854 79 58) bądź mailowo (sam@formsoft.pl), a my odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.
- serwis danych na wypadek ich uszkodzenia – w takiej sytuacji możesz liczyć na pomoc naszych wyspecjalizowanych pracowników technicznych.
A to wszystko jest dostępne w ramach jednej rocznej opłaty!
Po zakupie dodatku SAM® Firma w Chmurze otrzymasz wiadomość z danymi do logowania do Twojego konta w Chmurze. Następnie wejdź na stronę www.mojsam24.pl . Wprowadź e-mail, hasło i kliknij Zaloguj.
Poniżej lista funkcji, z których możesz korzystać dzięki dodatkowi SAM® Firma w Chmurze:
- Wystawianie faktur bez limitów
Sporządzaj nieograniczoną ilość faktur, rachunków, dokumentów oznaczonych jako: Paragon, WZ, Pro-forma, Oferta, Marża, Wewnętrzna, Zaliczkowa, Duplikat, faktura „nie-vatowiec”, RR, Metoda Kasowa, faktury i rachunki „odwrotne” oraz faktury masowe.
Wykorzystaj bogactwo opcji w fakturowaniu, takie jak: elastyczny styl numeracji, rabaty, narzuty, jednostki miary i dodatkowe pole na uwagi i komentarze. A do tego: własne logo, wydruk KP i KW, czy też wybór dowolnej waluty i automatyczne ściąganie kursu NBP. - Wystawianie faktur dla zagranicznych kontrahentów
W aplikacji SAM® Firma w Chmurze oprócz dokumentów w języku polskim wystawisz również faktury w językach obcych: angielskim, a nawet w niemieckim. - Archiwum faktur
Masz do dyspozycji magazyn wydrukowanych i przekazanych do zaksięgowania faktur, które możesz w dowolnej chwili przeglądać, ponownie wydrukować czy nawet sporządzić z tego miejsca korekty. - Zapis faktur do PDF i wysyłka e-mailem
Wystawione faktury zapisuj do formatu PDF bądź bezpośrednio z aplikacji chmury wysyłaj faktury na e-mail kontrahenta. - Wyszukiwanie danych firmowych według NIP
Znajdź dane swoich kontrahentów wpisując tylko numer NIP. Znajdująca się w chmurze wyszukiwarka automatycznie wyświetli adres siedziby, nazwisko właściciela, datę rozpoczęcia działalności, datę jej zawieszenia i wiele innych istotnych danych. - Zapis dokumentów w Chmurze
W Chmurze zapiszesz wiele dokumentów, m.in.: zakup środków trwałych, przejazdy czy zapłaty. Te wszystkie dokumenty jednym kliknięciem wysyłasz do stacjonarnej wersji SAM®, gdzie automatycznie zostaną one zaewidencjonowane. - Dostęp do bieżących danych
Generuj w formacie PDF potrzebne Ci zestawienia dotyczące Twojej firmy i wysyłaj je wprost z SAM® na swoje konto w chmurze. Już od teraz w dowolnym miejscu i czasie masz dostęp m.in. do: bieżących płatności, wyników podatkowych, deklaracji VAT, ZUS do zapłaty. Na dodatek każdy z tych dokumentów możesz wydrukować w postaci gotowego druku przelewu. - Porządek na koncie w Chmurze
Wszystkie dokumenty wysłane do stacjonarnej wersji SAM® możesz sortować wg: tematu, kategorii, akcji lub daty wysyłki, możesz również wyszukać konkretną wiadomość wpisując w polu SZUKAJ kluczowe słowa. Każdy utworzony w chmurze dokument możesz w każdej chwili usunąć, wystarczy go zaznaczyć i kliknąć: USUŃ. Dzięki temu masz zagwarantowany porządek oraz szybki dostęp do dokumentów.
SAM® Firma w Chmurze to nowoczesne i wygodne narzędzie pracy dla Twojej firmy. Bez limitów ilości dokumentów, kontrahentów i produktów. Ten dodatek do programu SAM® umożliwi Ci m.in:
- wystawianie faktur online 24h/365 dni w roku, a do tego automatycznie zostaną one zaksięgowane w Twoim SAM®,
- bieżący wgląd w dane Twojej firmy, między innymi: deklaracje VAT, koszty, składki, podatki do zapłacenia,
- import dokumentów z Chmury do programu SAM®, takich jak: zakupy środków trwałych i wyposażenie, przejazdy do wyliczenia kilometrówki oraz zapłaty.
Dzięki elektronicznej wymianie dokumentów między Twoim SAM® a Chmurą wszystko odbywa się automatycznie i bezproblemowo, a Ty zyskujesz więcej czasu na prowadzenie własnej firmy.
Ważne! Dane wprowadzane przez Ciebie są strzeżone przed dostępem osób niepowołanych oraz chronione przed przypadkowym usunięciem.
W trakcie korzystania z usługi nigdy nie będziesz pozostawiony sam sobie. W trosce o Twój komfort pracy zapewniamy indywidualną opiekę merytoryczno-techniczną wykwalifikowanych konsultantów.
Zapraszamy do pobrania e-book, z którego dowiesz się, jakie są korzyści zapewni Tobie korzystanie z usługi SAM® w Chmurze oraz zobaczysz na konkretnych przykładach, jak wykorzystać ją w codziennej pracy firmy. Pobierz e-book >
Po zakupie dodatku Środki trwałe i wyposażenie będzie on dostępny w zakładce: Kartoteki > Środki trwałe.
Zwróć uwagę na zakładkę: Kartoteki > Środki trwałe > Opcje, gdzie:
- określisz typ amortyzacji (miesięczna, kwartalna, roczna),
- wydrukujesz druk OT (przyjęcie) lub LT (likwidacja środka trwałego),
- określisz opcje metody degresywnej oraz
- wykonasz aktualizację umorzenia na nowy rok.
Prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych to główna rola tego dodatku. Tutaj wyliczysz miesięczne i roczne odpisy amortyzacyjne oraz zaprognozujesz termin zakończenia amortyzacji, a także pozostałą kwotę do umorzenia w ujęciu rocznym i całym przebiegu amortyzacji oraz ilość rat do spłaty.
Poznaj wszystkie możliwości tego dodatku:
1. Środki Trwałe:
- nieograniczona ilość środków trwałych,
- obejmuje majątek trwały oraz wartości niematerialne i prawne,
- obsługa metod: liniowej, jednorazowej i degresywnej oraz bez amortyzacji,
- typy amortyzacji: miesięczna, kwartalna lub roczna,
- automatyczne księgowanie odpisów do Księgi Przychodów,
- obsługa ulepszeń, zmniejszeń i przerw w wyliczeniach; aktualizacja umorzeń,
- możliwość likwidacji wprowadzonego środka trwałego,
- możliwość edycji wprowadzonych środków trwałych, a także w razie potrzeby ich usunięcia,
- wydruk dokumentów: OT, LT, oraz korekty roczne,
- limity 150 tyś. PLN wartości samochodu osobowego
2. Wyposażenie:
- możliwość wprowadzania wyposażenia,
- edycja wybranych elementów wyposażenia, a także możliwość ich usunięcia,
- wydruk ewidencji wyposażenia i możliwość jej zapisu do pliku PDF,
- wyszukiwarka elementów wyposażenia znajdujących się na liście,
- rozbudowane opcje widoku listy wyposażenia – filtry, grupowanie, sortowanie,
- możliwość likwidacji wprowadzonego wyposażenia
3. Odpisy amortyzacyjne, plany, prognozy:
- pozwala na ujęcie amortyzacji w aspekcie podatkowym,
- dokonywanie korekt podatku VAT dla środków trwałych w zależności od metody amortyzacji,
- prognozuje termin zakończenia amortyzacji, pozostałą kwotę oraz ilość rat,
- obsługa współczynników amortyzacji,
- wydruk planu amortyzacyjnego,
- opcje widoku umożliwiające wyświetlenie planu amortyzacyjnego w ujęciu miesięcznym, kwartalnym i rocznym
4. Definiowanie własnych parametrów majątku trwałego:
- opcje filtrowania i grupowania środków trwałych,
- wybór grupy do której przynależeć będzie wprowadzany środek trwały
5. Pozostałe funkcjonalności:
- filtrowanie środków trwałych,
- dodawanie komentarzy i uwag dla środków trwałych
Po zakupie dodatku miniMagazyn w zakładce: Księgi > Fakturowanie będzie dostępny miniMagazyn.
Na początku określ w zakładce: Księgi > Fakturowanie > miniMagazyn > Opcje > Magazyn bez: PZ, PW, WZ, WW czy chcesz korzystać z magazynu:
- prostszego, bez przyjęć i wydań wewnętrznych (dostępne będą wtedy jedynie 3 zakładki: Sprzedaż, Przyjęcia na magazyn i Stan magazynu)
- czy bardziej rozbudowanego (gdzie przyjęcia i wydania będą z podziałem na wewnętrzne i zewnętrzne).
Następnie możesz:
- dodawać towary na magazyn w zakładce: Przyjęcia na magazyn poprzez kliknięcie przycisku [Dodaj]
- oraz wydawać je z magazynu w zakładce: Wydania.
Możesz dodać wydany asortyment z magazynu do faktury dzięki [Dodaj do faktury].
Stan magazynu sprawdzisz w zakładce: Stan magazynu. Tam również: wygenerujesz zestawienia przyjęć i wydań, wydrukujesz arkusz spisu z natury, inwentaryzację magazynu, a także stan magazynu. W tym miejscu utworzysz także i wyślesz plik JPK_MAG.
Obsługa programu magazynowego jeszcze nigdy nie była tak prosta! Polecany zwłaszcza dla firm, które obracają towarem zgromadzonym w jednym magazynie, a ich asortyment nie przekracza 5000 pozycji. Tutaj też wygenerujesz i wyślesz bezpośrednio na serwery organów kontrolujących pliki JPK_MAG.
Oto pełna lista funkcjonalności:
1. Dokumenty magazynowe:
- PZ (przyjęcie magazynowe z zewnątrz) – wprowadzanie towaru do magazynu na podstawie dokumentów zakupu, również w walutach obcych,
- WZ (wydanie magazynowe na zewnątrz) – wydawanie towaru klientowi,
- WW (wydanie wewnętrzne, inaczej rozchód wewnętrzny) – wydawanie w koszty np. na produkcję,
- PW (przychód wewnętrzny) – przyjęcie towaru np. z produkcji,
- Możliwość wyboru wersji magazynu (Magazyn z lub bez: PZ, PW, WZ, WW)
2. Zarządzanie magazynem:
- na podstawie PZ i WZ tworzone są wyliczenia stanów magazynowych, na podstawie których generowany jest wydruk remanentu,
- dzięki dostępnej w programie historii przyjęć i wydań, możliwy jest pełen podgląd przeprowadzanych czynności magazynowych wraz z wygenerowaniem różnego typu zestawień przyjęć i wydań (np. wg. Dostawców lub wg. Towarów/Usług),
- pobieranie z magazynu metodą FIFO („pierwsze przyszło / pierwsze wyszło”) lub pełna dowolność wyboru dostawy, z której sprzedajemy towar/usługę,
- tworzenie faktury VAT na podstawie utworzonego dokumentu WZ,
- generowanie zestawień przyjęć wg Dostawców, przyjęć wg towarów/usług, wydania wg odbiorców, wydania wg towarów/usług,
- wydruki arkuszu spisu z natury
3. Jednolity Plik Kontrolny:
- tworzenie, weryfikacja i elektroniczna wysyłka plików JPK_MAG zgodnie z dokumentami wprowadzonymi do magazynu,
- podpisywanie JPK za pomocą jednej z trzech metod: podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym e-PUAP lub danymi autoryzującymi
4. Pozostałe funkcjonalności:
- duże pole na opis (max. 250 znaków),
- możliwość szczegółowego opisu towaru/usługi uwzględniającego np.: grupę towarową, zastosowanie, kolor, itp.,
- sześć cen sprzedaży każdego towaru/usługi (trzy złotówkowe, trzy walutowe),
- przenoszenie asortymentu z „Cennika” do magazynu,
- wyszukiwanie towarów/usług przez nazwę, indeks towarowy, grupy, cechy, itp.,
- umożliwia wprowadzenie towaru na magazyn, jego ilość , cenę zakupu i sprzedaży
Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy) składa się z hasła specjalnego i z pliku aktywacyjnego.
Po zakupie dodatku Korektor zapisów księgowych i uruchomieniu programu pojawi się informacja o aktualizacji danych licencyjnych.
Po kliknięciu [Tak] ukaże się kolejne okno z informacją dotyczącą już samego Korektora zapisów księgowych.
Klikając [Drukuj instrukcję do Korektora zapisów księgowych] możesz przeczytać lub wydrukować instrukcję, jak aktywować Korektor zapisów księgowych wraz z zapisanym Hasłem specjalnym.
Pamiętaj, że Hasło specjalne dostępne jest w trzech miejscach:
- w okienku: Aktualizacja danych licencyjnych – klucz serwisowy (zrzut powyżej) – które wyświetlane jest podczas aktywacji zakupionego dodatku,
- w zakładce: System > Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy) (dostępne jest hasło wraz z instrukcją),
- w mailu, który otrzymujesz po zakupie dodatku Korektor zapisów księgowych.
Klikając na powyższym oknie [OK] wejdziesz do programu.
Aktywowanie Korektora zapisów księgowych
Aby aktywować Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy) zamknij dane Firmy – w tym celu kliknij w menu górnym przycisk [Zamknij].
Następnie wybierz zakładkę: System > Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy).
W polu: “Hasło specjalne” wpisz hasło specjalne do Korektor zapisów księgowych. Pamiętaj, że wielkość liter (małe/duże) jest obojętna.
Wskaż lokalizację pliku aktywującego Korektor zapisów księgowych skp_win.key klikając [Przeglądaj].
Plik powinien znajdować na dysku komputera w miejscu instalacji programu.
Po kliknięciu [OK] pojawi się pytanie, czy aktywować Korektor zapisów księgowych.
Uwaga: Korektor zapisów księgowych można aktywować na 2 sposoby:
- na stałe – wybierając [Do odwołania]. Po wyjściu z programu i jego ponownym włączeniu cechy wynikające z Korektora (poprawianie, usuwanie) nadal będą dostępne. Przy wielu Użytkownikach Korektor jest „stały” tylko dla tego Użytkownika, który go aktywował. Może on też wyłączyć „stałe” działanie Korektora w analogiczny sposób, jak go aktywował.
- jednorazowo – wybierając [Tylko w tej sesji]. W tej sytuacji poprawki będą możliwe tylko podczas jednej sesji. Po powtórnym uruchomieniu programu, chcąc dalej dokonywać zmian, musisz ponownie aktywować Korektor.
Zalecamy aktywację Korektora tylko w tej sesji, ponieważ dostęp do poprawek następuje tylko w efekcie całkowicie świadomego działania osoby upoważnionej do dysponowania Korektorem i hasłem!
Po poprawnej aktywacji Korektora na ekranie pojawi się napis: Korektor zapisów księgowych aktywny.
Uruchomienie działania Korektora zapisów księgowych i praca z wykorzystaniem jego możliwości
Po dokonaniu aktywacji okno aktywacji Korektora zostanie zamknięte. Kliknij zakładkę [Firma] w menu górnym i otwórz Firmę.
Przejdź do zakładki: Dziennik zapisów (lub Rejestry VAT), gdzie masz teraz możliwość dokonywania zmian. Przycisk [Pokaż] będzie miał teraz opis [Edytuj], pojawi się przycisk [Skreśl], a w Opcjach “Usuń skreślone pozycje”.
Będziesz mógł także zmieniać numerację Kont w punkcie Plan Kont. W ten sposób będziesz mógł po pewnym okresie pracy w programie przebudować Plan Kont, dostosowując go do potrzeb firmy, zgodnie z nabytymi doświadczeniami.
Aktywacja – jak ponownie włączyć działanie Korektor zapisów księgowych (Klucza serwisowego?) Przeczytaj poradę >
Dezaktywacja – jak wyłączyć działanie Korektor zapisów księgowych (Klucza serwisowego?) Przeczytaj poradę >
Tak! Posiadanie Korektora zapisów księgowych (Klucza serwisowego) pozwala na zmianę oznaczeń w Planie Kont.
Posiadając Korektor zapisów księgowych możesz zmienić:
- nazwę konta, na którym są zaksięgowane dokumenty,
- typ VAT, w przypadku kiedy był błędnie określony (np: zamiast trafić do nabyć, księgowanie zostało ujęte w sprzedaży),
- ujmowanie w JPK_V (np: wcześniej nie było ono zaznaczone i tym samym księgowanie nie zostało ujęte w części deklaracyjnej pliku JPK_V7).
A co w sytuacji, kiedy nie posiadasz dodatku Korektor zapisów księgowych?
Nie możesz dokonywać zmian na Kontach, na których są zaksięgowane dokumenty. Aby wprowadzić zmiany musisz wycofać próbne zapisy lub wystornować je, gdy są już zaksięgowane. Zatem, gdy potrzebujesz zmienić oznaczenie konta (nazwę, typ VAT, ujęcie do JPK_V itp.), na którym są już zaksięgowane dokumenty, możesz tego dokonać właśnie dzięki aktywowaniu Korektora zapisów księgowych.
Jeśli w zakładce: System > Hasła ustawiłeś hasło niezbędne do uruchomienia programu, ale nie pamiętasz go – sprawdź czy posiadasz dodatek Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy).
Jeżeli nie posiadasz Korektora zapisów księgowych to wejdź do Moje Konto bezpośrednio w Twoim programie i zamów ten niezwykle przydatny dodatek. Po zakupie zapoznaj się z poniższą poradą i odblokuj dostęp do programu wpisując hasło Korektora zapisów księgowych. Po tych czynnościach będziesz mógł nadać nowe hasło dostępu do programu.
Jeżeli posiadasz Korektor zapisów księgowych możesz wejść do programu wpisując hasło aktywacyjne Korektora zapisów księgowych. Jak tego dokonać? Zapoznaj się z poniższą instrukcją.
Jak odzyskać zgubione hasło posiadając dodatek Korektor zapisów księgowych?
Jeśli w zakładce: System > Hasła ustawiłeś hasło niezbędne do uruchomienia programu i nie pamiętasz go – nie stresuj się. Posiadając dodatek Korektor zapisów księgowych możesz odblokować program. Hasło aktywujące Korektor zapisów księgowych umożliwia wejście do programu nawet, gdy nie znasz hasła codziennego.
Zatem wystarczy, że przy wejściu do programu, w okienku: Podaj Hasło wpiszesz hasło aktywacyjne Korektora zapisów księgowych i wejdziesz do programu.
Teraz w zakładce: System > Hasło > Popraw będziesz mógł dokonać zmiany hasła na nowe, które następnie umożliwi Ci wejście do programu.
W oba okienka: Hasło operatora i Powtórz hasło, wpisz nowe hasło codzienne. Hasło codzienne może być też puste (czyli będziesz pracować bez hasła). Jest to dopuszczalne w przypadku, gdy jest tylko jeden Użytkownik – czyli Administrator (i oczywiście nie ma innych Użytkowników, którzy pracują w programie).
Pamiętaj!
Hasło aktywujące Korektor zapisów księgowych znajdziesz w programie w zakładce: System > Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy) > O Kluczu serwisowym.
Program gromadzi zapisy w części księgowej (Dziennik zapisów) i na ich podstawie buduje Księgę, rejestry i inne zestawienia. Na zaksięgowanych dokumentach możesz dokonywać tylko drobnych korekt polegających na zmianie dnia wpisu do Księgi, czy opisu zdarzenia gospodarczego czy typu VAT.
Jeżeli zgodnie z podstawowymi zasadami rachunkowości i wymaganiami ustawy o podatku dochodowym, dbasz o prawidłowość zapisów w całym programie (obroty Kont i kontrahentów), w sytuacji pomyłki musisz wykonać dalej idące poprawki. Taką czynnością jest wykonanie storna, czyli wprowadzenie dokumentu o tych samych parametrach, lecz z kwotą o przeciwnym znaku.
Używanie storna w księgowości umożliwia zachowanie czytelności zapisów na koncie. Jeśli jednak nie chcesz, aby wprowadzane poprawki były widoczne możesz „bezśladowo” edytować zaksięgowane dokumenty, a nawet całkowicie je usuwać. Wystarczy, że będziesz posiadać dodatek Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy).
Jeżeli podczas aktywacji Korektora zapisów księgowych (Klucza serwisowego) wybrałeś opcję: “Tylko w tej sesji”, to Korektor zapisów księgowych automatycznie przestanie być aktywny wraz z zamknięciem programu (skorzystanie z Korektora, przy ponownym wejściu do programu będzie możliwe dopiero po jego aktywacji – zobacz punkt wyżej).
Natomiast jeżeli wybrałeś opcję: ”Do odwołania” – wyłączenia możesz dokonać dopiero wchodząc przy zamkniętej Firmie do zakładki: System > Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy), następnie wpisując Hasło specjalne i wskazując plik, na koniec klikając [OK]. Te czynności spowodują dezaktywację działania Korektora.
Jeżeli wybrałeś opcję: “Tylko w tej sesji”, Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy) będzie aktywny tylko podczas pracy w programie. Jeżeli wyjdziesz z programu Korektor zapisów księgowych zostanie wyłączony. Aby ponownie go aktywować musisz przy zamkniętej Firmie wejść do zakładki: System > Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy), a następnie wpisać Hasło specjalne, wskazać plik i kliknąć [OK].
W sytuacji, gdy przy aktywacji Korektora zapisów księgowych wybrałeś opcję: ‘Do odwołania’, Korektor pozostaje aktywny aż do momentu, kiedy zdecydujesz się go dezaktywować.
Rejestrowanie dokumentów księgowych w dowolnej kolejności z możliwością poprawiania i kasowania błędnych zapisów to istotna funkcjonalność dla firm i biur. Zdarzają się bowiem sytuacje, w których konieczne jest naniesienie poprawek. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi właśnie Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy).
Dlaczego warto?
Po podaniu specjalnego hasła i użycia zewnętrznego Korektora możesz:
- „bezśladowo” nanosić poprawki w zaksięgowanych dokumentach, a także usuwać je z systemu,
- zmieniać oznaczenia w Planie Kont nawet jeśli Konto jest używane,
- odblokujesz program w przypadku zgubienia hasła roboczego.
Upoważniona osoba, może zmieniać wszystkie elementy zaksięgowanej pozycji (włącznie z usunięciem), co ułatwia postępowanie w przypadku pomyłek. Bez użycia Korektora zapisów księgowych program nie zezwala na tego rodzaju poprawki oferując typowe metody księgowe, jak storno (zapis anulujący) i ponowne wprowadzenie poprawnej pozycji.
Jak dokonywać zmiany na zaksięgowanych dokumentach?
Program gromadzi zapisy w części księgowej (Dziennik zapisów) i na ich podstawie buduje Księgę, rejestry i inne zestawienia. Na zaksięgowanych dokumentach możliwe jest dokonanie tylko drobnych korekt polegających na zmianie dnia wpisu do Księgi, czy opisu zdarzenia gospodarczego i typu VAT.
Jeżeli zgodnie z podstawowymi zasadami rachunkowości i wymaganiami ustawy o podatku dochodowym, dbamy o prawidłowość zapisów w całym systemie (obroty Kont i kontrahentów), w sytuacji jakieś pomyłki musimy wykonać dalej idące poprawki. Taką czynnością jest wykonanie storna, czyli wprowadzenie dokumentu o tych samych parametrach, lecz z kwotą o przeciwnym znaku.
Używanie storna w księgowości umożliwia zachowanie czytelności zapisów na koncie. Jeśli jednak nie chcesz, aby wprowadzane poprawki były widoczne możesz „bezśladowo” edytować zaksięgowane dokumenty. Wystarczy, że będziesz posiadał dodatek do programu Korektor zapisów księgowych. Dodatkowo będziesz mógł całkowicie usuwać już zaksięgowane dokumenty.
Zmiana oznaczeń w Planie Kont – czy to możliwe?
Tak! Posiadanie Korektora zapisów księgowych pozwala na zmianę oznaczeń w Planie Kont. Jeśli nie posiadasz tego dodatku możesz zmienić symbol Konta w Planie Kont tylko, gdy nie ma dokumentów księgowanych na tym koncie. W sytuacji, gdy potrzebujesz zmienić oznaczenie konta, na którym są zaksięgowane dokumenty, możesz to zrobić, posiadając dodatek do programu Korektor zapisów księgowych.
Zgubiłem hasło – co dalej?
Jeśli w punkcie System > Hasła, ustawiłeś hasło niezbędne do uruchomienia programu i nie pamiętasz go, nie stresuj się. Posiadając Korektor zapisów księgowych możesz odblokować system.
Wystarczy, że wybierzesz opcję: Popraw (System > Hasło > Popraw) i wpisując hasło Korektora zapisów księgowych wejdziesz do programu – możesz wtedy dokonać zmiany hasła. Jeżeli zgubisz także i to hasło, zawsze możesz skontaktować się z BOK, które po weryfikacji licencji poda Twoje hasło Korektora.
Jak zakupić dodatek?
Korektor zapisów księgowych możesz zamówić bezpośrednio z programu! Wejdź do Moje Konto – wybierz na pasku menu: Zamówienie i wypełnij formularz. Po dokonaniu zapłaty i ponownym uruchomieniu programu będziesz już miał Korektor zapisów księgowych w swoim systemie.
Pamiętaj, aby po ponownym uruchomieniu programu zaakceptować zmianę danych licencyjnych (wyświetli się okienko z informacją do Twojej akceptacji).
Hasło specjalne – wyjaśnienie zastosowania
Kiedy zapomnieliśmy hasła codziennego do odblokowania systemu możemy wykorzystać właściwość hasła specjalnego. Umożliwia ono wejście do programu nawet, gdy nie znamy hasła codziennego.
Przy wejściu do programu wpisujemy hasło specjalne, przechodzimy do punktu: System > Hasła. Wywołujemy operację: “Popraw”. Na żądanie systemu znów podajemy hasło specjalne, jako potwierdzenie naszych uprawnień.
Teraz do obu pól (Hasło operatora i Powtórz hasło) wpisujemy nowe hasło codzienne. Hasło codzienne może być też puste, (czyli będziemy pracować bez hasła), o ile inny z Użytkowników nie używa takiego samego, “pustego” hasła.
Więcej informacji na temat Korektora zapisów księgowych (Klucza serwisowego) w poradzie: Jak aktywować Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy) >
Kupując dodatek Deklaracje roczne za rok 2021 otrzymasz następujące deklaracje: PIT-36, -36S -36L, -36LS, -38, -39 oraz załączniki: PIT/B, /D, /2K, /M, /O, /Z, /ZG, /DS, /BR, /MIT, /IP, /PM/, /NZI, /WZ
Rozliczania PIT-ów za rok 2021 dokonasz w wersji programu z roku 2022. Po uruchomieniu programu i zaakceptowaniu komunikatu, do programu automatycznie zostanie dodana możliwość rozliczenia deklaracji rocznych za rok ubiegły.
W zależności od ustawienia: Księgi > Podatek > Opcje > Sposób liczenia podatku dostępne masz PIT-36 lub PIT-36L. Dodatkowo w Księgach znajdziesz PIT-38 i PIT-39.
Pamiętaj, że dla każdego formularza w lewym górnym rogu okna pod ikoną [+] masz dostępne załączniki.
Uwaga! Wysyłka e-Deklaracji będzie możliwa po opublikowaniu ministerialnych e-Deklaracji.
Co to są Deklaracje roczne?
Posiadając dodatek Deklaracje roczne błyskawicznie, bezpośrednio z programu sporządzisz i wydrukujesz rozliczenia za rok ubiegły w oparciu o zebrane w nim dane.
Do wyboru otrzymasz następujące deklaracje: PIT-36, -36S -36L, -36LS, -38, -39 oraz załączniki: PIT/B, /D, /2K, /M, /O, /Z, /ZG, /DS, /BR, /MIT, /IP, /PM/, /NZI, /WZ.
Uwaga! Deklaracje roczne dotyczą tylko jednego roku, poprzedzający rok, w którym możesz je kupić. Pozwalają rozliczyć się z Fiskusem z podatku za rok ubiegły.
Dodatek ten posiada pełną listę Organizacji Pożytku Publicznego i możliwość dowolnego wskazania beneficjenta 1% odpisu podatku.
Dzięki Deklaracjom rocznym możesz także sporządzać deklaracje osobom nie związanym z Twoją działalnością.
Pamiętaj, że wysyłka e-Deklaracji będzie możliwa po opublikowaniu ministerialnych e-Deklaracji. Zobacz poradę, jak uruchomić nowe rozwiązanie >
Po zakupie nowych dodatków do programu SAM® przy starcie programu pojawi się okno z informacją, aby uzupełnić dane licencyjne o nowy dodatek.
Prześledźmy to na przykładzie dodatku Korektor zapisów księgowych (Klucz serwisowy).
Z lewej strony okna widoczne będą dane, jakie obecnie posiadasz w programie. Po prawej stronie okna zauważysz, że w Dodatkach pojawiała się nowa pozycja, czyli Korektor zapisów księgowych, którego do tej pory nie posiadałeś. Zaakceptuj te zmiany i kliknij [Tak].
W kolejnym kroku potwierdź te zmiany, przez wpisanie słowa “ZAMIEŃ” do poniższego formularza:
Kliknij [OK] a uruchomi się program. Zamknij go i uruchom ponownie.
Nie pojawił Ci się komunikat?
Może się zdarzyć,że nie otrzymasz powyższego komunikatu, a co za tym idzie nie dojdzie do aktualizacji programu o zakupione nowe rozwiązanie. Dlaczego tak się dzieje? Poniżej wymieniamy kilka przyczyn:
- Komputer, na którym jest program, który chcesz zaktualizować musi mieć połączenie z Internetem. Rada: Sprawdź, czy masz dostęp do jakiejkolwiek strony internetowej.
- Włączona zapora systemu operacyjnego, która blokuje możliwość połączenia się programu z naszym serwerem. Rada: Wyłącz zaporę w systemie Windows w Start > Panel sterowania > Wyłącz Zaporę Windows Defender. Jeżeli nie umiesz sobie poradzić poproś o pomoc informatyka.
- Program antywirusowy blokuje możliwość połączenia się programu z naszym serwerem. Rada: Zobacz co może blokować program SAM® i jak sobie z tym poradzić, kliknij link do artykułu serwisie Przewodnik Przedsiębiorcy: Program-komunikat-kod-11010-11013
- Program musi być w wersji na bieżący rok 2021, czyli jego numeracja wersji musi zaczynać się od „21”. Numer wersji wyświetlony jest u góry ekranu, a także w: Pomoc > O programie. Np.: 21.1.1.1. Rada: Uruchom program w wymaganej, bieżącej wersji.
UWAGA!
W przypadku dodatku Deklaracje roczne program musi być w wersji ubiegłorocznej (czyli w roku np. 2021 program musi być dedykowany dla roku 2020, a w w roku np. 2022 program musi być dedykowany dla roku 2021) oraz numer jego wersji musi zaczynać się od: „20”, na przykład 20.1.1.1. lub „21”, na przykład 21.1.1.1. Numer wersji wyświetlony jest u góry ekranu, a także w: Pomoc > O programie. Rada: Uruchom program w wymaganej, ubiegłorocznej wersji.
W razie dalszych problemów, skontaktuj się z BOK mailowo sam@formsoft.pl lub telefonicznie 76 854 79 58.
Przez WERSJE GŁÓWNE PROGRAMU rozumie się wersje oznaczone jako: 22.0, 22.1, 22.2, itd. i są one pobierane automatycznie. Obejmują zmiany wynikające z przepisów podatkowych i polegają na dostosowaniu Programu do obowiązującego prawa.
PODWERSJE oznaczone kolejna cyfrą po kropce jako: 22.1.1, 22.1.2, 22.1.3, itd. Wynikają z rozwoju programu. Mogą dotyczyć także poprawek oraz zmian wprowadzanych na skutek sugestii Klientów. Dlatego są udostępniane Klientom na życzenie (po zgłoszeniu BOK).
Liczba głównych wersji i podwersji programu w danym roku nie jest z góry określona.
Z Systemu Automatycznej Obsługi wyłączone są niepublikowane wersje techniczne oznaczone cyfrą na czwartym miejscu (22.1.1.1, 22.1.1.2 itd.).
Więcej informacji na temat zmian w programie znajduje się na podstronie: Historia wersji >
Odkupienie programu SAM® – w jaki sposób przenieść licencję i dokonać aktualizacji w nowym roku księgowym?
W danym przypadku osoba, która wcześniej była właścicielem licencji, po nowym roku powinna wejść do Moje Konto z pozycji programu SAM® (pierwsza zakładka w lewym górnym rogu) i tam w zakładce „Zamówienie” zaznaczyć „Zmiana numeru NIP” a potem wprowadzić nowe dane licencyjne.
Na dole okna znajduje się oświadczenie o przeniesieniu danych licencyjnych, które należy wypełnić i przesłać na nasz adres mailowy: sam@formsoft.pl
Przeniesieni licencji jest usługa odpłatną.
Zamówienie Opieki Serwisowej wraz z aktualizacją programu można dokonać również w Moje Konto już początku stycznia nowego roku i wynosi ona około 35% pełnej wartości posiadanego programu SAM®. Opieka Serwisowa jest ważna na dany rok księgowy.
W celu rozszerzenia programu SAM® o dodatki konieczne jest posiadanie aktywnego pakietu Opieki Serwisowej. Możliwość jej przedłużenia jest dostępna w każdym momencie: bezpośrednio w programie w zakładce Moje Konto lub kontaktując się telefonicznie z Biurem Obsługi Klienta pod numerem (76) 854-79-58 od poniedziałku do piątku w godz. 08.00-16.00.

FORMSOFT sp. z o.o.
ul. Św. Antoniego 23
50-073 Wrocław
NIP: 897-180-29-53
KRS: 0000996893
Oddział:
ul. Chojnowska 76-78
59-220 Legnica
tel. 76 854-79-58
skp@formsoft.pl
pn-pt 8:00 - 16:00
Dział Handlowy
tel. 76 854-79-58
handlowy@formsoft.pl
pn-pt 8:00 - 16:00